Café de Sleutel

Café de Sleutel bevindt zich op de locatie waar ook de voormalige Brouwerij de Sleutel zat. In de vijftiende en zestiende eeuw was het een van de grootste producenten van het kluinbier (ook wel kluunbier genoemd). In de kelder is de oude put hiervoor nog te vinden.

In die tijd was het water in de Groningse A van goede kwaliteit. In deze omgeving waren meerdere brouwerijen te vinden. Het kluunbier werd gebrouwen als reactie op de hopbieren uit Hamburg en Bremen. Het verschil met de Duitse bieren was dat kluinbier naast hop ook veertig procent haver bevatte. In combinatie met het water van de A werd het een friszuur biertje met een zoete nasmaak.

De zoete nasmaak zorgde ervoor dat dit bier in de vijftiende en zestiendde eeuw zeer populair werd in Friesland. Het kluunbier werd met koffie, brandenwijn, nootmuskaat en suiker gemengd voor hun 'boerenkoffie': een sterke drank om in de winter warm te worden. Deze boerenkoffie kreeg navolging in Groningen met het 'hete bier', een sterke drank dat vooral veel gedronken werd na het schaatsen.

Doordat in de zeventiende en de achttiende eeuw de thee en de koffie duurder werden - en hierdoor minder populair - verdwenen ook de brouwers van het kluunbier. Een aantal jaren geleden is Brouwerij Vandenbroek echter op kleine schaal weer begonnen met het brouwen van kluunbier onder de naam Cluyn 1476. Deze versie van het kluunbier is alleen maar verkrijgbaar bij speciale biercafés, waaronder Café de Sleutel.

verhalenposter
Meer achtergrondverhalen over de historische locaties zijn opgenomen in deze Verhalenposter, ontwikkeld door Stichting BeeldBepalend en De Verhalen van Groningen.