Wiskunde in de Gouden Eeuw

Als echte Fries kon Arjen zijn hart ophalen in dit onderzoek waar hij de 17e eeuw opzocht in het idyllische Friese stadje Franeker. In die tijd stond daar een universiteit waar het gonsde van de wiskunde.

Arjen neemt ons mee terug in de tijd waar hij laat zien dat ook wiskunde uiteindelijk gewoon mensenwerk is en door de cultuur bepaald. Wat we vandaag de dag wiskunde noemen is niet hetzelfde als de wiskunde van enkele honderden jaren terug.

Stichting BeeldBepalend stimuleert een bewuste blik te werpen op de eigen leefomgeving en doet dit met onafhankelijke productie van film- en televisieprojecten. Filmmaker René de Boer, vormgeefster Harma Makken en wetenschapscommunicatoren Bastiaan de Groot en Marloes ten Kate zijn Arjen Dijkstra gaan volgen terug in de tijd van de 17e eeuw. Samen met Gijs van Veldhuizen voor de muziek, Arno Cupédo voor kleurcorrectie en Yoran Staas voor inhoudelijke input is deze korte film tot stand gekomen.

De Universiteit van Franeker was in de zeventiende eeuw een van de belangrijkste onderwijsinstituten in de Nederlandse Republiek. De professoren waren bekende geleerden en de studenten kwamen uit de hele wereld. Op deze universiteit was bijzonder veel aandacht voor de wiskunde. In 1629 werd een student ingeschreven die een van de beroemdste wiskundigen uit die tijd zou worden: René Descartes.

In welke wereld kwam René Descartes terecht? Dat wordt getoond in de documentaire waarin een blik wordt geworpen op zijn vakgebied in de Gouden Eeuw. Wat was wiskunde in die tijd?

Historicus Arjen Dijkstra gaat met de kijker terug naar de tijd. Hij laat zien dat ook de wiskunde uiteindelijk gewoon mensenwerk is en door de cultuur wordt bepaald. Wat wij vandaag de dag wiskunde noemen, is niet hetzelfde als de wiskunde van enkele honderden jaren terug...

Inzending Bessensap filmwedstrijd 2013

Arjen Dijkstra

Arjen Dijkstra is een historicus die voor zijn proefschrift op zoek ging naar de wiskunde van de Gouden Eeuw. Als echte Fries kon Arjen zijn hart ophalen aan dit onderzoek. Hierbij zocht hij de zeventiende eeuw op in het idyllische Friese stadje Franeker. In die tijd stond daar een universiteit waar het gonsde van de wiskunde

Productie
Filmmaker René de Boer en wetenschapscommunicatoren Bastiaan de Groot en Marloes ten Kate volgen historicus Arjen Dijkstra bij zijn zoektocht naar wiskunde in de zeventiende eeuw.
Samen met vormgeefster Harma Makken, Gijs van Veldhuizen voor de muziek, Arno Cupédo voor kleurcorrectie en Yoran Staas voor inhoudelijke input is deze korte film tot stand gekomen.

Hoofdfoto: beeld uit video. © René de Boer