Bries

Negentig jaar geleden bracht het ballet van Lili Green op Landgoed De Braak een dansvoorstelling. Met de voorstelling van 2014, die door Inge de Bruine wordt gechoreografeerd, wordt deze beleving op dezelfde locatie herhaald.

Onder leiding van Bas Hendrickx wordt er in de zomer van 2014  een dansvoorstelling georganiseerd op Landgoed De Braak. Het uitgangspunt van deze voorstelling is het verbinden van natuur en cultuur en het vergroten van het historisch besef in en van de regio. Ontdek de natuur in je eigen achtertuin!

Dit project kent verschillende doelen:

• inspireren: kunst biedt mensen de mogelijkheid om met een vernieuwde blik naar de wereld om hen heen te kijken. Door de dansvoorstelling in een natuuromgeving te plaatsen kijkt het publiek met een vernieuwde blik naar bekende omgeving en/of natuur;
  • activeren: het publiek activeren om meer betrokken te raken bij de natuur in het algemeen en bij Landgoed De Braak in het bijzonder;
  • promoten: promotie van de regio (Eelde-Paterswolde) bij bezoekers van buiten de gemeente Tynaarlo, specifiek gericht op bewoners uit de stad Groningen en de directe omgeving. Er wordt naar gestreefd om ook de lokale en regionale (creatieve) industrie te betrekken bij het evenement;
  • entertainen: het publiek laten genieten van een unieke dansvoorstelling, op een unieke locatie. Door de combinatie van cultuur en natuur is de voorstelling ook geschikt voor mensen die niet zo snel naar dans in bijvoorbeeld de schouwburg komen kijken.
Dansen op De Braak
/images/projecten/debraak1.jpg
Bron: Groninger Archieven

De kronkelende laantjes, doorkijkjes en sierlijke vijvers vormden bijna negentig jaar geleden een prachtige setting voor een dansvoorstelling van het ballet van Lili Green. Het enige dat ons aan deze voorstelling herinnert zijn twee zwart-witfoto’s uit de Groninger Archieven.

Nader onderzoek leert ons dat de dansvoorstelling een studentenaangelegenheid was, ter gelegenheid van het tweeënzestigste lustrum van de Rijksuniversiteit Groningen. In 2014 bestaat de Rijksuniversiteit Groningen vierhonderd jaar. In datzelfde jaar wordt er gestart met een grote restauratie van Landgoed De Braak. Deze beide gebeurtenissen zijn aanleiding om de dansvoorstelling van toen nieuw leven in te blazen en een verbinding te leggen tussen cultuur en natuur, heden en verleden.

De boswachter leidt de bezoekers rond en hij laat iedereen kennismaken met de romantische inslag van de mensen die gebruik maken van het landgoed. Het draait niet alleen om verliefde stelletjes en dromers, maar ook om hangjongeren en degenen die wanhopig in conditie proberen te komen...
/images/projecten/debraak2.jpg
Bron: Groninger Archieven