Achtertuin van Groningen

Vlak bij de stad Groningen zijn er prachtige natuurgebieden. Dat je al na tien minuten fietsen in een natuurgebied kunt zijn, weet lang niet iedereen. 'Achtertuin van Groningen' is een vijfdelige televisieserie.

De serie is een initiatief van regisseur Mirre Oost die samen met René de Boer het format heeft uitgewerkt. In samenwerking met Natuurmonumenten is in verschillende natuurgebieden rondom Groningen gefilmd. Boswachter Bart Zwiers neemt presentatrice Marloes ten Kate mee naar de natuur.

Eind 2011 was Stichting BeeldBepalend opgericht om de Achtertuin van Groningen onder haar hoede te nemen. Met een team van vrijwilligers (studenten, enthousiastelingen en professionals) werd het project uitgebouwd tot een vijfdelige televisieserie met professionele beelden, voice-over, muziek, animatie en PR.

Een natuurmens was ik niet toen ik aan dit programma begon. Ik zou mezelf eerder als 'het stadse meisje' omschrijven, ondanks mijn bachelor in de biologie! Ik loop ook altijd op hakken, zwaar onhandig in het bos! Ik heb gemerkt dat de natuur heel rustgevend kan zijn, vooral tijdens de nacht die ik in het Diakonessehuisje doorbracht. Toch is er de hele tijd van alles gaande: alles om je heen beweegt, wroet en maakt geluid. Ik wist al dat de natuur heel mooi kan zijn, maar ik heb nooit de tijd genomen om de natuur op te zoeken. De serie heeft mij laten zien hoe makkelijk het is om even weg te zijn van alles en dat je gewoon kunt genieten van de omgeving om je heen.

Website: Achtertuin van Groningen

Hoofdfoto: beeld uit video. © René de Boer