Kunstberg feestelijk geopend in het Martini Ziekenhuis Groningen

2 oktober was een prachtige dag voor Kunstberg. Op die datum werd de mobiele kunstpresentatie voor dit project feestelijk geopend op de Verpleegafdeling Kinderen in het Martini Ziekenhuis.

Als projectleider kon ik natuurlijk niet wachten om het eindresultaat van Kunstberg aan de rest van de wereld te laten zien. De datum van de opening stond dan ook al een tijdje rood omcirkeld in mijn agenda. Afgelopen zomer beleefden wij al een mooie mijlpaal met dit project: toen werd de mobiele kunstpresentatie (de kunstkar) naar het Martini Ziekenhuis gebracht. De weken daarna werden op de Verpleegafdeling Kinderen de laatste details afgewerkt. Ook werd de stopmotion studio uitvoerig getest.

Een mijlpaal voor Kunstberg

In de herfst van 2019 is het dan zover: de onthulling van de kunstkar! Alle belangstellenden - (oud-)medewerkers van het Martini Ziekenhuis, vrijwilligers en professionals die aan Kunstberg hebben meegewerkt, (oud-)bestuursleden van Stichting BeeldBepalend en overige geïnteresseerden - worden op woensdagmiddag 2 oktober hartelijk ontvangen op de Verpleegafdeling Kinderen.

Het bestuur van Stichting BeeldBepalend heet iedereen van welkom. Binnen deze stichting is het project Kunstberg uitgevoerd. Stichting BeeldBepalend ondersteunt en produceert culturele projecten die mensen bewuster maken.

De doelstelling van Kunstberg sluit volgens mij goed aan op de missie van Stichting BeeldBepalend.

Met de kunstkar die voor dit project is ontwikkeld, willen wij jongeren in ziekenhuizen niet alleen een mooie en zinvolle activiteit bieden, maar ook bijdragen aan kunsteducatie. Het inzetten van kunst in de zorg kan jongeren helpen om deel te blijven uitmaken van de maatschappij; ook tijdens hun verblijf in een ziekenhuis.

/images/instructie_foto.jpeg

Handleiding Project Kunstberg voor vrijwilligers en medewerkers, geschreven door Ingrid de Vries