Kunstberg uitgebreid getest tijdens open dag Martini Ziekenhuis

Op 16 maart hield het Martini Ziekenhuis een open dag. Bezoekers konden een kijkje nemen achter de schermen van het ziekenhuis en demonstraties bijwonen. Stichting BeeldBepalend was aanwezig om te vertellen over de kunstkar die voor Kunstberg wordt gemaakt. Ruim veertig kinderen gingen aan de slag met de inhoud van Kunstberg.
Aan de kunstkar wordt op dit moment hard gewerkt. Tijdens de open dag kregen bezoekers de mogelijkheid om het ontwerp uitgebreid te bekijken. René de Boer (penningmeester Stichting BeeldBepalend) gaf meer informatie over de achtergrond en het doel van Kunstberg. Ondertussen bood Ingrid de Vries (projectleider Kunstberg) geïnteresseerde kinderen de mogelijkheid om stop-motion films te maken.
Hoe is de open dag verlopen, wat hebben de kinderen precies gedaan en hoe reageerden de bezoekers? Ingrid vertelt hierover.

"We hebben deze dag aangegrepen om bezoekers (ouders en medewerkers binnen de zorg) te informeren over het feit dat er een mobiele kunstkar komt op de kinderafdeling en waarom we dit belangrijk vinden. Wij willen kinderen in ziekenhuizen een ontspanningsmoment bieden en in aanraking laten komen met kunst. Daarnaast kan de kunstkar een middel zijn voor pedagogisch medewerkers om met hun patiënten in gesprek te gaan. Dit idee lijkt te worden omarmd. Verder vind ik het erg fijn om een goed beeld te geven hoe de kunstkar eruit gaat zien. René en ik krijgen regelmatig de reactie dat Kunstberg als een sympathiek project wordt ervaren. Daar word ik natuurlijk erg blij van.

Een stop-motion studio maakt deel uit van Kunstberg. Daarom laten wij kinderen tijdens de open dag korte films maken met een stop-motion camera. Aangezien deze camera later in de kunstkar wordt geplaatst, is het prettig om te bekijken hoe de kinderen ermee werken: lukt het hen om hiermee zelfstandig te werken en werkt de software op een prettige manier? Beide vragen kan ik gelukkig beantwoorden met 'ja'. Meer dan veertig kinderen (van jong tot wat ouder) blijken prima met de camera overweg te kunnen en werken zelfstandig. Soms is het nog even oppassen dat er niet per ongeluk een mouw of hand in beeld komt, maar daar kunnen we straks rekening mee houden als we de camera in de kunstkar plaatsen. Goed om te weten dus.

Als achtergrond voor de stop-motion films is voor het schilderij De Wandeling (Raimond Evers) gekozen dat ook in het Martini Ziekenhuis hangt. Dit schilderij komt in meerdere verwerkingsopdrachten van Kunstberg aan bod. Doordat we vandaag een collectie Afrikaanse dieren hebben meegenomen – en veel kinderen onlangs The Lion King hebben gezien – maakt het gras van de hond al snel deel uit van een reeks indrukwekkende safari-films, waarbij meestal een leeuw de hoofdrol speelt.

Grappig, serieus, ingewikkeld, gedetailleerd of speels: alle vormen komen langs.

Soms komt een film razendsnel tot stand, of met heel veel kleine stappen, omdat "Die neushoorn nou eenmaal langzamer loopt dan een giraffe". Sommige stop-motion films bevatten een korte grap of juist een langdurige gevechtsscène. De resultaten zijn iedere keer verschillend, maar de overeenkomst is dat ieder filmpje met veel toewijding is gemaakt. Vooral het enthousiasme van de kinderen valt op en dat werkt weer aanstekelijk op hun ouders die de resultaten bewonderen.

Ik ben heel benieuwd wat Kunstberg verder gaat brengen en kan niet wachten om de kunstkar uiteindelijk te laten zien. Door mee te doen aan de open dag hebben we, met dank aan het Martini Ziekenhuis, een voorproefje kunnen geven. Voor mij smaakt het in ieder geval naar meer..."

Voorbeelden van gemaakte stop-motion films

Hoofdfoto: © Ingrid de Vries, opstelling stop-motion, achtergrond 'De Wandeling' (Raimond Evers)