Het verhaal achter Kunstberg

Van een idee om 'iets te doen voor kinderen in ziekenhuizen' naar een mobiele kunstpresentatie die geschikt is voor jongeren van 10-18 jaar... Daar zitten nogal wat stappen tussen. Wat is het verhaal achter Kunstberg? Als projectleider vertel ik graag meer over het proces.
Noorderzon als inspiratie

Mijn inspiratie voor Kunstberg ontstond een aantal jaar geleden tijdens Noorderzon Performing Arts Festival Groningen. Op een middag werd een deel van de kinderactiviteiten naar het UMCG gebracht. Kinderen die op de kinderafdeling moesten verblijven, konden op die manier ook meedoen aan Noorderzon en dat vond ik mooi om te zien. Graag wilde ik ook iets betekenen voor kinderen die in een ziekenhuis moeten verblijven.

Ik bedacht: als een kind door ziekte niet in staat is om een museum of cultureel evenement te bezoeken, dan moet je ervoor zorgen dat je zelf naar het kind toekomt.
/images/noorderzon_kb_verhaal.jpeg

Stichting BeeldBepalend en

Kunstberg op de Noorderzondag

van Noorderzon Performing Arts 2019,

foto: René de Boer

In mijn hoofd ontstond een plan om een vitrine te maken die langs de bedden kan rijden en waar altijd iets te zien en te beleven is. Dat idee besprak ik met Stichting BeeldBepalend. Uiteindelijk hebben we in samenwerking met Academie Minerva, Fablab Groningen, Wienke Interieur, Viesueel Geweld, OpMaat 3D en het Martini Ziekenhuis een mobiele kunstpresentatie kunnen realiseren die inzetbaar is op de Verpleegafdeling Kinderen: de huidige kunstkar.

Tijdens de uitvoering kwamen ontzettend veel vragen op ons af, bijvoorbeeld: hoe zorg je voor een geschikte educatieve inhoud? Welke activiteiten zijn aansprekend voor jongeren? Hoe kun je bereiken dat de kunstkar voldoet aan alle technische en hygiënische eisen van een ziekenhuis? Is het mogelijk om een kunstkar te realiseren die praktisch is in het gebruik en tegelijkertijd een aantrekkelijk object is?

Het begint met de juiste inhoud

We besloten om eerst de focus te leggen op de juiste inhoud. Voor Peter van der Weele en Myrthe Denkers (Academie Minerva) vormde Kunstberg hun afstudeerproject. Vanuit de Verkorte Docentenopleiding deden zij uitgebreid onderzoek naar wat de doelgroep nodig heeft en welke educatieve inhoud daarbij passend zou zijn.

Peter heeft diverse verwerkingsopdrachten ontwikkeld, gebaseerd op een aantal kunstwerken die elders in het Martini Ziekenhuis te zien zijn. Zijn opdrachten behandelen verschillende onderwerpen, zoals de hond in de kunst, vormen, materiaalgebruik en kleuren.

/images/lamineren_werkbladen_verhaal.jpeg
Peter van der Weele heeft de werkbladen ontwikkeld voor Project Kunstberg, deze werkbladen worden gelamineerd door Drukkerij Hoekstra, foto: René de Boer

Myrthe Denkers heeft de tekening aan de buitenkant van de kunstkar ontworpen. Voor de binnenkant bedacht zij een stopmotion studio, gebaseerd op het werk 'De Wandeling' (een schilderij in het Martini Ziekenhuis). Deze werkvorm zorgt ervoor dat er korte filmpjes kunnen worden gemaakt, beeldje voor beeldje, op een vrij eenvoudige manier.

De kunstkar bevat een speciale camera en een laptop om deze filmpjes te maken. Viesueel Geweld gaf ons uitgebreid en waardevol advies over de technische benodigdheden en de manier waarop je een stopmotion studio kunt plaatsen in een mobiele kunstpresentatie.

/images/header%20kunstberg.jpg
De stopmotion camera wordt uitgetest tijdens de Open Dag van het Martini Ziekenhuis, foto: Ingrid de Vries
Ontwerp en realisatie van de kunstkar

De resultaten van het onderzoek van Peter en Myrthe vormden de basis voor de vormgeving en het uiteindelijke ontwerp van de kunstkar. Fablab Groningen is erin geslaagd om een geschikt en aantrekkelijk ontwerp neer te zetten dat aansluit bij de technische en hygiënische eisen van een ziekenhuis. Wienke Interieur realiseerde tenslotte de kunstkar.

/images/maakproces_kunstkar_verhaal.jpeg
De benodigde kunstkar wordt door Wienke Interieur gerealiseerd / Ontwerp: Fablab Groningen / Tekening: Myrthe Denkers / In opdracht van Stichting BeeldBepalend / Foto: Bertus Wienke

Naast alle technische en hygiënische voorwaarden, moesten we als projectgroep ook nadenken over zaken als: diefstalpreventie, remmen, de manier van bedienen en kindvriendelijkheid... Door Fablab, Wienke Interieur, OpMaat 3D en de projectleden is dan ook uitvoerig onderzoek gedaan om tot een gedegen ontwerp te komen dat voldoet aan alle voorwaarden. Wienke Interieur wist het ontwerp goed in te passen tijdens de bouw van de kunstkar en zorgde daarbij voor creatieve oplossingen.

Vanaf nu in het Martini Ziekenhuis

In het najaar van 2019 werd de kunstkar voor Kunstberg feestelijk geopend op de Verpleegafdeling Kinderen van het Martini Ziekenhuis. In samenwerking met deze afdeling is de kunstkar ontwikkeld en vanaf nu zal de kunstkar hier ook te zien en te beleven zijn. Met de komst van deze mobiele kunstpresentatie heeft Kunstberg zijn doel bereikt: jongeren in het ziekenhuis een mooi moment bieden, waarbij de aandacht niet naar het ziek-zijn gaat.

/images/kunstberg_ziekenhuisbed.jpeg
De kunstkar in het Martini Ziekenhuis, foto: René de Boer
Kunstberg begon met een idee, maar is uiteindelijk veel groter geworden dan ik mij had kunnen voorstellen. Het is mooi om te ervaren dat zoveel personen en organisaties dit project van Stichting BeeldBepalend hebben gesteund; in de vorm van bijdragen, materiële middelen, kennisoverdracht en menskracht. Op het eindresultaat mogen we allemaal trots zijn. Ik kijk dan ook met dankbaarheid en veel plezier op dit proces terug.
Foto's bij dit artikel: Bertus Wienke, René de Boer en Ingrid de Vries
hoofdfoto: diverse beelden uit stop-motion films, project Kunstberg