Drukkerij Hoekstra

Sponsort drukwerk en p.r. materiaal

Herestraat 41
9843 AJ Grijpskerk
T 0594-212253
info@hoekstragrijpskerk.nl

Maandag 13:00 – 18:00
Dinsdag 09:00 – 12:00 en 13:00 – 18:00
Woensdag 09:00 – 12:00 en 13:00 – 18:00
Donderdag 09:00 – 12:00 en 13:00 – 18:00
Vrijdag 09:00 – 12:00 en 13:00 – 20:00
Zaterdag 09:00 – 16:00
Zondag gesloten

Ontstaansgeschiedenis

In 1956 nam Fokke Hoekstra de winkel en drukkerij over van G. Hoekstra (geen familie) aan de Herestraat 49 te Grijpskerk. Door middel van hard werken wist hij een goedlopend bedrijf op te bouwen met een zeer trouwe en vakkundige medewerker Jan Meijer, die als dertien jarige al in de drukkerij werkte. In die tijd was het een boek- en kantoorboekhandel met een boekdrukkerij. Fokke en Jan, getogen in de toen ‘voorgeschreven’ stofjassen, produceerden divers drukwerk: handgezet en handmatig gedrukt.

Geïnvesteerd werd in een grotere en sneller hoogdrukcilinderpers waarop toen ook al De Noordwesthoek werd gedrukt. Bedrijfsformulieren, enveloppen, briefpapier, familiedrukwerk en velerlei verenigingsdrukwerk kwam door hun handen. Al gauw brak de periode van de offset aan. Dit was een heel grote stap voor de twee “ouderwetse” drukkers. Het was ook de tijd waarin de tweede zoon van Fokke en Sjoukje in de zaak ging meehelpen. Via diverse cursussen en een grafische opleiding werd de overstap van boekdruk naar offset gemaakt. Een “donkere kamer” moest worden gecreëerd en de grote boekdrukpers werd vervangen door een offsetpers. Alleen de Heidelberger bleef als boekdrukpers bestaan voor het “kleinere werk” en voor het nummeren, perforeren en rillen. Deze machine was en bleef het domein van Jan Meijer, terwijl Fokke zich meer in de politiek ging begeven en Sjouke Hoekstra zich de offset eigen maakte. De offsetvoorbereiding zoals montage (plakken en knippen, toen nog zonder computer), het maken van films en het belichten van de offsetplaten was zijn terrein.

De computer deed zijn intrede en in 1980 namen Sjouke en zijn vrouw Anja de zaak over. Fokke en Jan bleven nog volop in het bedrijf. Intussen waren twee offsetpersen aangeschaft en werd er verhuist naar een groter pand: Herestraat 41, waarin nog altijd wordt gedrukt en een moderne boek- en kantoorboekhandel is gevestigd.

Hoewel er veel in de grafische sector is veranderd blijft Hoekstra’s Drukkerij & Boekhandel eigentijds en gaat mee met de moderne ontwikkelingen. Handmatig opmaken is overgegaan in Photoshop en moderne opmaakprogramma’s. De donkere kamer is niet meer, daar tegenover staat nu een full-color printsysteem voor het vervaardigen van veelal familie- en verenigingsdrukwerk. Maar door al die jaren heen staat naast de Docucolor 240 van Xerox nog altijd de trouwe Heidelberger.

Familiedrukwerk
U kunt bij ons terecht voor uw familie- en gelegenheidsdrukwerk. Wij verzorgen het hele pakket, van het ontwerp t/m een bijpassende envelop.

Zakelijk- en reclame drukwerk
Behalve familiedrukwerk realiseren wij eveneens veel voorkomende soorten drukwerk zoals enveloppen, briefpapier, bedrijfsformulieren, flyers en ander reclamedrukwerk.
Uw project wordt met zorg geproduceerd en afgewerkt.

Copy- en printservice
Kleur- en zwart wit kopiën t/m 32 x 46 cm. Printen en digitaal afwerken van bijv. brochures, flyers, ansichtkaarten, kalenders e.d. en het inbinden van verslagen.