Het Duitsland van Groningen

Groningen en Duitsland, hebben die elkaar echt zoveel beïnvloed? Kunnen we in Groningen verborgen kenmerken van de relatie terugvinden? Tijdens de poëziewandeling Het Duitsland van Groningen ontdek je het!

header

Stichting BeeldBepalend organiseert op 22 oktober een poëziewandeling door de binnenstad van Groningen. Daarbij wordt de bezoeker langs zes unieke locaties geleid. We reflecteren dan op de historische en hedendaagse relatie tussen Groningen en Duitsland. Zes thema's staan centraal: oorlog, wetenschap, religie, handel, eten & drinken en taal.

Voor ieder thema bezoeken we een illustrerende locatie: het Universiteitsmuseum, de Lutherse kerk, het Noordelijk Scheepvaartmuseum, het GRID, Pakhuis Libau en boekhandel Godert Walter. Daar krijg je het achtergrondverhaal te horen en is er een dichter aanwezig die zijn of haar artistieke reflectie geeft op het thema.

De zes deelnemende dichters zijn: Renée Luth, Pauline Sparreboom, Rik Andreae, Irene Wiersma, Philip Rozema en Kasper Peters. (foto's dichters: Jan Glas, Reyer Boxem)

Met dit project krijgen we meer inzicht in een specifiek stukje van onze Groninger identiteit en erfgoed, en gaan we er met nieuwe ogen naar kijken.

Stichting BeeldBepalend maakt samen met De Verhalen van Groningen een verhalenposter.

Mare Kiers, projectleider

Het leuke aan dit project is dat je unieke verhalen ontdekt van allerlei tot de verbeelding sprekende locaties. Ik wist bijvoorbeeld niet dat er aan het Hoge der A zoveel middeleeuwse panden achter die negentiende-eeuwse gevels verscholen. Ik ben erg benieuwd naar wat de dichters ervan vinden.

Kosten: €15,-
Datum: 22 oktober
Tijden: ‘s middags
Afstand: ongeveer 2 kilometer

De kaarten voor de poëziewandeling kosten 15 euro. Dit is inclusief de verhalenposter. De poster ontvang je bij aankomst.
Je wordt ingedeeld in groepen van maximaal twintig personen. Elke groep loopt met één rondleider mee. De hele wandeling duurt ongeveer 2:30 uur. Je loopt ongeveer twee kilometer, dus een half uur. Op de meeste locaties kan je zittend luisteren naar de voordracht.

Godert Walter

Het assortiment van Godert Walter weerspiegelt de veelzijdige belangstelling van nieuwsgierige lezers, met een extra accent op literatuur, geschiedenis, wetenschap, Groningana en oorspronkelijk Duits en Engels.

VSB Fonds

VSBfonds zet zich in om kunst- en cultuurprojecten te ondersteunen met geld, maar ook met kennis en netwerk.