Nieuwsbrief 4 november 2015

Droomstad, een stad vol visionairs
Door: Rosa Veldman

Stichting BeeldBepalend organiseert samen met de organisatie van De Man door Europa en Stichting Nieuwe Helden het evenement Droomstad, een avond voor en door Groningers met als onderwerp: de utopie.

Sprekers:
Kimberly Major is dramaturg bij De Man door Europa. Zij vertelt over de voorstelling en hoe het project In Search of Europe tot stand is gekomen.
Ronald Hünneman is docent Kunstfilosofie aan de RUG en vertelt over de oorsprong van het utopisch denken, dat gevonden kan worden in Thomas More’s Utopia.
Liesbeth van de Wetering is wijkambtenaar bij de Gemeente Groningen en ambassadeur voor G1000. Zij deelt haar visie op de utopie met het publiek.
Albert Westerhoff is street-art blogger. Hij is geinteresseerd in hoe streetartists de dialoog aangaan met de openbare ruimte, elkaar en de gemeentereinigingsdienst. Vanuit dit perspectief maakt hij zijn visie op de utopie duidelijk.

Dit evenement wordt gepresenteerd door
Marloes ten Kate (De Kennis van Nu Nieuws, NTR en onze eigen tv-serie De Achtertuin van Groningen)

Droomstad bijwonen?
12 november 20.00 tot 21.30 uur
(inloop vanaf 19.15)
De Bovenkamer van Groningen
Noorderbinnensingel 14, Groningen

De Man door Europa in Groningen

Op 19 november speelt de voorstelling De Man door Europa in de Synagoge in de Folkingestraat. De voorstelling is onderdeel van het inspiratiefestival Let’s Gro.

De Man door Europa is een theatraal reisverslag van het project In Search of Europe, waarin Lucas De Man in dertig dagen naar zeventien steden in acht verschillende landen reisde en meer dan twintig creatieve professionals interviewde die de maatschappij waarin zij leven proberen vorm te geven.

De Man ontdekte dat er een nieuwe generatie opgestaan is, die klaar is om te strijden voor verandering. Kijk voor meer informatie over De Man door Europa op letsgro.nl

BeeldBepalend
en jij
Zijn er initiatieven, personen, gebruiksvoorwerpen, foto’s, etc. die op jou een blijvende indruk hebben gemaakt?

Aarzel niet om dit op onze Facebookpagina te delen.

Verder ben je welkom om een beeldbepalende bijdrage, zoals een column, recensie, interview of reportage te mailen naar de redactie.

Kunstberg
Stichting BeeldBepalend heeft twee stagiaires aangenomen die voor project Kunstberg aan de slag gaan met het ontwikkelen van een kunstkar. Deze kunstkar moet kinderen die in het Martini Ziekenhuis zijn opgenomen in contact gaan brengen met kunst.

Even voorstellen:
Myrthe Denkers & Peter van der Weele

“Het is de bedoeling dat we aan de slag gaan op de kinderafdelingafdeling met een aantal gerichte onderzoeksvragen. We willen goed bekijken waar kinderen behoefte aan hebben, maar ook wat er in de gegeven omstandigheden mogelijk is. Met welke middelen en materialen kun je wel of juist niet werken? Met welke inhoud kun je kinderen inspireren en hun creativiteit prikkelen?

We verwachten dat we kunnen bijdragen aan een uniek project en een nieuwe benadering om kinderen te ondersteunen. Kunst doet een beroep op creativiteit, waarnemen en ervaren. Daarnaast kan het kinderen helpen om deel te blijven uitmaken van de maatschappij en bewust te zijn van hun eigen plek daarin, ook gedurende hun verblijf op de kinderafdeling."

BeeldBepalend Magazine is online!
Door: Louise Stutterheim
Sinds deze zomer heeft de stichting haar eigen online tijdschrift, BeeldBepalend Magazine en daar zijn we ongelofelijk trots op. Dit magazine wordt in de vorm van een blog gepubliceerd en heeft als doel achtergrondinformatie, verbreding en verdieping te bieden voor de projecten die door Stichting BeeldBepalend worden georganiseerd. Daarnaast worden er ook allerlei artikelen, columns en reportages geplaatst die volgens de redactie "beeldbepalend" zijn.

Je vindt BeeldBepalend Magazine op: magazine.stichtingbeeldbepalend.nl

Volg Stichting BeeldBepalend via Facebook, Linkedin en Twitter en je wordt door de redactie op de hoogte gehouden van de nieuwste publicaties.

Vacature redactie
We zoeken een enthousiaste redacteur met een unieke kijk op de wereld om te schrijven voor ons online magazine. (vrijwilligerswerk)

We kunnen er heel kort over zijn:
Kun jij schrijven, ben jij creatief, onderzoekend en een beetje rebels????
Neem dan meteen contact met ons op via redactie@stichtingbeeldbepalend.nl

Vacature evenementorganisator
Stichting BeeldBepalend organiseert informatieve evenementen die zijn toegespitst op de behoeftes van (jonge) makers uit de Groningse culturele sector. Hierbij gaan we in op vakinhoudelijke en actuele thema’s door o.a. lezingen, workshops en talkshows te organiseren. De evenementen dienen voor de makers uit onze projectgroepen interessant te zijn maar ook voor een breder publiek.

In deze bijeenkomsten worden zowel professionals als beginnelingen uitgenodigd om hun kennis en ervaringen te delen. Het gaat hierbij niet om een eenzijdige kennisoverdracht, maar om kennisuitwisseling. Ook biedt de evenementenprogrammering voor makers de mogelijkheid om hun netwerk te onderhouden en uit te breiden.

Stichting BeeldBepalend zoekt enthousiaste vrijwilligers die bereid zijn om evenementen te organiseren.

Heb jij organisatietalent, durf jij verantwoordelijkheid te dragen, ben jij slim en creatief???
Neem dan meteen contact met ons op via evenementen@stichtingbeeldbepalend.nl

Vertel ons wat je vindt van onze nieuwsbrieven...
en help ons deze te verbeteren.
Colofon

Met bijdragen van: