Nieuwsbrief 3 sep 2013

Stichting BeeldBepalend beleeft geslaagde Noorderzondag
Stichting BeeldBepalend zit midden in een spannende periode. Onze stichting houdt zich bezig met allerlei uiteenlopende projecten. Op 25 augustus vond de Noorderzondag plaats. Deze dag zagen wij dan ook als een mooie kans om onze plannen en ambities te delen met het publiek. Op deze zonnige middag zijn er veel boeiende gesprekken met geïnteresseerden gevoerd. Ook is er een eerste stap gezet in het vergroten van ons publieksbereik. Als stichting kijken we terug op een geslaagde, drukbezochte middag.

Wij gaan de dialoog met jou aan
Een belangrijk speerpunt van Stichting BeeldBepalend is om de dialoog tussen mensen te stimuleren en daarvoor hebben we jou nodig. Wij zijn namelijk geïnteresseerd welke zaken in jouw ogen beeldbepalend zijn.

Zijn er initiatieven, personen, gebruiksvoorwerpen, foto’s, etc. die op jou een blijvende indruk hebben gemaakt?
Aarzel niet om dit op onze Facebookpagina te delen. Verder ben je welkom om een beeldbepalende bijdrage, zoals een column, recensie, interview of reportage te mailen naar de redactie.

Beeldbepalende projecten
Stichting BeeldBepalend is bezig met het draaien van het reality-programma Station: Groningen. Hierbij wordt een kijkje achter de schermen gegeven over alles wat er op en rondom het spoor gebeurt.
Een andere beeldbepalende documentaire is Langley Did it dat over de Europese yo-yo underground gaat: honderden gedreven mensen met een gezamenlijke passie.
Het televisieprogramma Het saaiste beroep van Groningen wil met behulp van social media erachter komen wie het saaiste beroep van Groningen uitvoert en een boeiend portret maken van deze persoon.
Stichting BeeldBepalend is ook bezig met het maken van een locatievoorstelling op Landgoed De Braak. Bijna negentig jaar geleden vormde dit landgoed namelijk het decor voor een dansvoorstelling van het Minerva Ballet. In de zomer van 2014 wordt hier een dansvoorstelling neergezet voor en door studenten.
Het project Kunstberg wil met behulp van een rijdende vitrine kunst naar kinderen in een ziekenhuis brengen.
Tenslotte zijn we bezig met het opzetten van een vernieuwende randprogrammering. Door middel van een interactieve talkshow heb je de mogelijkheid om in gesprek te gaan met professionals uit het veld.
Het begrip 'BeeldBepalend' volgens Jolien Onwijn
Voorzitter Stichting BeeldBepalend
"Toen wij als stichting ruim een week geleden op de Noorderzondag stonden, kregen wij van verschillende mensen dezelfde vraag. ‘Wat betekent ‘beeldbepalend’ eigenlijk? Die vraag werd mij laatst ook op een verjaardagsfeestje gesteld.

Interessant is dat het begrip 'beeldbepalend' niet in het woordenboek wordt gedefinieerd. Alhoewel: ik baseer deze constatering op het werpen van een blik in 'Van Dale handwoordenboek' van zeventien jaar oud. Via Google word ik iets wijzer. Het blijkt dat de term ‘beeldbepalend’ veel in de context van ruimtelijke ordening wordt gebruikt. Panden worden in dit verband ‘beeldbepalend’ genoemd, als deze ‘de landschappelijke kwaliteit, specificiteit en herkenbaarheid van hun omgeving verhogen’.

Wat ik uit deze definitie kan afleiden, is dat beeldbepalende panden door hun gevel of dakvlak, de mensen bijblijven. Onze stichting beperkt zich niet tot beeldbepalende architectuur. Daarom zou ik dit begrip naar een bredere maatschappelijke context moeten vertalen.

Toen ik de vraag over de naam van onze stichting op mij afgevuurd kreeg, kwam ik met de volgende antwoorden aanzetten. ‘Een project is beeldbepalend als het aanzet tot meningsvorming en kritisch nadenken.’ Of: ‘beeldbepalend betekent dat een project aanzet tot reflectie op en bewustwording van verschillende aspecten van eigen of andermans cultuur.’ Sommige mensen vonden dit toch wel erg groots klinken en keken mij bedenkelijk aan. Oké, misschien gelden deze uitspraken niet voor alle beeldbepalende zaken op onze aarde.

Hoe langer ik erover nadenk, hoe beter ik de definitie van ‘beeldbepalend’ uit de ruimtelijke ordening bij onze stichting vind passen: iets is beeldbepalend als het je bijblijft. Doordat het beklijft, bepaalt het een - groot of klein - deel van jouw beeld van de wereld."

Vertel ons wat je vindt van onze nieuwsbrieven...
en help ons deze te verbeteren.