Nieuwsbrief 24 december 2014

Gezellige kerstdagen
een inspirerend 2015

Fondsen, sponsoren, makers, vrijwilligers en alle bezoekers:
bedankt voor dit jaar!
2014 was een bewogen jaar voor Stichting BeeldBepalend.
Afgelopen zomer vond de voorstelling Bries plaats.
In november werd er in samenwerking met Stichting Clear een interactieve avond georganiseerd.
Er is een redactie gevormd én een groep voor de randprogrammering. Ook voor het komende jaar zijn er volop plannen.
Beweeg jij in 2015 weer met ons mee?
Plannen voor 2015:
In 2014 heeft Stichting BeeldBepalend achter de schermen verschillende projectgroepen begeleid, die komend jaar of in 2016 een beeldbepalend product gaan realiseren. Verder is er in het afgelopen jaar een redactie gevormd die bij de projecten achtergrondartikelen schrijft en er is een groep voor de randprogrammering. Hiervan gaan jullie in 2015 meer horen en lezen.
Naast dat het project Station: Groningen bijna is afgerond, wordt er achter de schermen hard gewerkt aan Langley Did It en Kunstberg.

Begin 2015 wordt er voor Kunstberg een crowdfunding-actie opgezet.
Houd dus het nieuws in de gaten.
Hoogtepunten 2014

Samenwerking Clear: een prikkelende avond
Op 16 november heeft Stichting BeeldBepalend in samenwerking met Stichting Clear een interactieve avond georganiseerd over fotografie in context, bij de World Press Photo tentoonstelling in Der Aa-kerk in hartje Groningen.
Bezoekers konden meedoen aan een prikkelende fotoquiz. Gertjan Aalders (docent fotojournalistiek aan Hogeschool Windesheim Zwolle) verzorgde een lezing over persfotografie.

Fotoquiz in context
Daarna werden bezoekers uitgedaagd om zijn theorie meteen toe te passen bij het bekijken van de tentoonstelling.

BeeldBepalend
en jij
Zijn er initiatieven, personen, gebruiksvoorwerpen, foto’s, etc. die op jou een blijvende indruk hebben gemaakt?
Aarzel niet om dit op onze Facebookpagina te delen. Verder ben je welkom om een beeldbepalende bijdrage, zoals een column, recensie, interview of reportage te mailen naar de redactie.

Zelf bijdragen aan Stichting BeeldBepalend?
Voor het nieuwe jaar wordt er gezocht naar nieuwe bestuursleden en vrijwilligers.
Op de website van Stichting Beeld-Bepalend zijn vacatures voor diverse vrijwilligers-functies te vinden.

Voorstelling Bries:
dansen met passie en overgave.
In augustus organiseerde Stichting BeeldBepalend samen met professionals en vrijwilligers uit het culturele veld de dansvoorstelling Bries op Landgoed De Braak in Eelde-Paterswolde.

Achttien dansers verrasten het publiek met bijzondere dansscènes; verspreid over vijf verschillende locaties van het landgoed en geïnspireerd op de natuurlijke omgeving. Boomknuffelaars, bosnimfen, heuveldansers, feeën en hangjongeren hebben de bezoekers het landgoed op een uitdagende, speelse, intieme of sprookjesachtige manier laten ervaren. De muziek die werd gebruikt bij de choreografie, is speciaal voor de voorstelling gecomponeerd.

De uitvoering op deze locatie vergde aardig wat doorzettingsvermogen van de artiesten: insecten, doornstruiken, weer of geen weer... Er werd gedanst vol passie en overgave.

Reacties op Bries
De voorstelling is zeer goed ontvangen door de bezoekers:

“Het was een prachtig schouwspel. Erg mooi om te zien en mee te maken. Verrassend ook.
De inzet van de deelnemers, hun overgave was groot. Optimaal gebruik gemaakt van de
natuurlijke omgeving.”

“Door het bezoeken van Bries is het landgoed voor mij meer tot leven gekomen op een heel positieve manier.”

Dorpsklanken over Bries:
"Een ontdekking om in een doosje te doen. En te bewaren, voor altijd bewaren."

De achtergrondartikelen bij Bries
Lili Green
Inge de Bruine, choreograaf van Bries, gaf op 10 juni een lezing over de levensgeschiedenis van danspionier Lili Green. Onder begeleiding van Green werd namelijk negentig jaar geleden een balletvoorstelling uitgevoerd op Landgoed De Braak. De lezing is samengevat door Joukje de Weerd en is hier te lezen.

Wat is romantiek?
Door middel van een korte film heeft Joukje de Weerd het begrip 'romantiek' uitgelicht.

De historische band Groningen en Eelde-Paterswolde
Bezoekers van Bries gingen per fiets, auto of bus naar Landgoed De Braak. Maar hoe lieten zij zich vervoeren tijdens de dansvoorstelling van Lili Green? Louise Stutterheim heeft een artikel geschreven over de geschiedenis van vervoer tussen Groningen en Eelde-Paterswolde. Deze is gepubliceerd op de website van De Verhalen van Groningen.

De ontwerper van Landgoed De Braak
Petra van Berkum heeft een achtergrondartikel geschreven over landschapsarchitect Lucas Pieters Roodbaard.

Vertel ons wat je vindt van onze nieuwsbrieven...
en help ons deze te verbeteren.
Colofon

Met bijdragen van: