Nieuwsbrief 12 mei 2014

Stichting BeeldBepalend op Bevrijdingsfestival Groningen

Op 5 mei, een zonnige maandag, stonden wij als bestuur van Stichting BeeldBepalend op de informatiemarkt van het Bevrijdingsfestival Groningen. Onze kraam zag er goed uit met twee nieuwe naambordjes van onze stichting gemaakt met een lasersnijder door onze vormgever Harma Makken en ansichtkaarten van de dansvoorstelling Bries.

De belangstelling voor het project Langley Did it, over de Europese jojoscene, bleek groot. Jojospeler Bart gaf een aantal keren een jojodemonstratie. Dat trok veel aandacht van kinderen en volwassenen. Zelf jojoën bleek voor sommige mensen een stap te ver.

Er is actief aan de bezoekers gevraagd wat volgens hen een beroep is wat zij bij voorkeur niet zouden uitvoeren. Op memobriefjes konden geïnteresseerden een beroep opschrijven voor het project Het Saaiste Beroep van Groningen.

Eén man gaf daarbij een verrassend antwoord: "Kraampjes opbouwer/afbreker, dat lijkt me heel saai. Je bouwt op en breekt af, maar je ziet niet wat er met het kraampje gebeurt. Jullie kraampje is ook door medewerkers van een bedrijf opgebouwd." Hier hadden wij nog nooit bij stil gestaan. Een nuttig beroep is het in ieder geval wel, want zonder deze mensen zouden informatiemarkten een stuk minder soepel verlopen.

BeeldBepalend
en jij

Zijn er initiatieven, personen, gebruiksvoorwerpen, foto’s, etc. die op jou een blijvende indruk hebben gemaakt?
Aarzel niet om dit op onze Facebookpagina te delen. Verder ben je welkom om een beeldbepalende bijdrage, zoals een column, recensie, interview of reportage te mailen naar de redactie.

Bries: 'Wat is romantiek anno 2014?'
Kirsten Sikkema
In de warme augustusmaand hangt er romantiek in de lucht. Dat is in ieder geval wat het project 'Bries' voor ogen heeft: "Een hedendaags sprookje waarin heden en verleden, natuur en kunst, dans en beleving samenkomen op Landgoed De Braak."

Het idee voor een dansvoorstelling op Landgoed De Braak ontstond ruim twee jaar geleden, in gesprekken tussen Stichting BeeldBepalend en Natuurmonumenten tijdens de opnames van de televisieserie De Achtertuin van Groningen. Boswachter Bart vertelde vol passie over het Landgoed in Eelde-Paterswolde en de dansvoorstelling die daar bijna negentig jaar geleden is gegeven op een podium in de vijver. Hierdoor leken de dansers en danseressen over het water te zweven: "Wat een prachtig gezicht moet dat zijn geweest." Daar waren wij het mee eens.

Een toegewijd team zet nu alles op alles om in de tweede helft van augustus op het landgoed een moderne dansvoorstelling neer te zetten waarbij achttien gepassioneerde dansers uiteenlopende interpretaties van romantiek verbeelden.

Choreograaf Inge de Bruine: "Wie heeft er nog tijd om te mijmeren over romantiek? Met Bries wil ik mensen daarin prikkelen. Is romantiek wandelen over het landgoed met al haar doorkijkjes, of is het juist jezelf en je liefde verstoppen in een doolhof of achter een haag waar niemand je ziet?” Aan clichés gaat Inge zich niet branden: "Romantiek associeer je snel met netjes, braaf. Maar romantiek kan ook spannend en wild zijn, vol verlangen voorbij razen. Daarin is nog zoveel te ontdekken.”

Achter de schermen werkt het projectteam hard aan de website, vormgeving, muziek, lichtplan en publiciteit. Zo is er inmiddels een prachtige, nieuwe website online gezet waarop de trailer van de dansvoorstelling staat. Ook is de ticketverkoop gestart. Wil jij daar komende zomer ook bij zijn? Lees meer op www.bries2014.nl.
Repetities 'Bries' op Landgoed De Braak
Stichting BeeldBepalend zoekt vrijwilligers voor de randprogrammering
Stichting BeeldBepalend organiseert een informatieve randprogrammering die is toegespitst op de behoeftes van (jonge) makers uit de Groningse culturele sector. Hierbij gaan we in op vakinhoudelijke en actuele thema's door o.a. lezingen, workshops en talkshows te organiseren. De activiteiten dienen voor de makers uit onze projectgroepen interessant te zijn en ook voor een breder publiek.

In deze bijeenkomsten worden zowel professionals als beginnelingen uitgenodigd om hun kennis en ervaringen te delen. Het gaat hierbij niet om een eenzijdige kennisoverdracht, maar om kennisuitwisseling. Ook biedt de randprogrammering voor makers de mogelijkheid om hun netwerk te onderhouden en uit te breiden.

Stichting BeeldBepalend zoekt enthousiaste vrijwilligers die bereid zijn om de randprogrammering te organiseren. Meer weten? Bekijk de volledige vacature op onze website.

Vertel ons wat je vindt van onze nieuwsbrieven...
en help ons deze te verbeteren.